menu

Traject de Sterrendaalders

Zang spel Rolmodel.
Uitgangspunt: Onze stem is/als ons instrument voor opvoeding bij uitstek.
Namelijk als we zingen, sluiten we naadloos
aan bij de belevingswereld van spelende onderzoekende kinderen.

Traject "De Sterrendaalders" wil het onzichtbare werkzame (vertrouwen) voor opvoeding aan het licht brengen, als de laag voor persoonlijke Bewustwording De B-factor, noem ik wat tussen mij en de andere gebeurt.. Het brengt in de ervaringen van de leidster : als de onderzoeker en waarnemer vrijheid, lichtheid, ruimte. Als mens/ als wezen staat ze vrijer in haar zelf haar lichaam, haar handelen.

Een ervarend leren benadering een leer- en ontdekkingsstijl van de leidster, die doende aansluit bij ontwikkelingsmogelijkheden van het kleine kind.

Als een tweede natuur leren we samen werken en kijken, van : 'onbegrepen gedrag' van een kind tot 'de gelukte onverwachte handeling' t eigen ontwikkelingsproces zien.

Zang en spel zijn middel voor opvoeding en educatie, en middel voor zelf-bewustwording van de opvoed(st)er, B-factor, persoonlijke bewustwording. Je kijkt jezelf mooi. In de ontmoeting met de ander voel je je jezelf worden.

Om kleine kinderen tegemoet te komen in hun ontwikkeling, leer je heel elementair "de 4 basisdoelen aankleden" met beelden en woorden, klanken en tonen, gebaren, kleur en ritme, herhaling en nabootsing. Je ontdekt je talent en ontwikkelt vrijheid in relatie.

Als pedagogisch medewerkster/ouders ben je nou eenmaal rolmodel. Kleine kinderen leren door nabootsing en herhaling, kijk maar naar hun handelen. Kinderbesprekingen krijgen een andere swung, moeilijke kinderen bestaan niet en, ik begrijp het niet, is de switch die je maakt.

We bieden kinderen ‘in hun belevings-taal’ voor alle domeinen van ontwikkeling, met onze stem, en klanken en beelden de fantasie-ontwikkeling, de veerkracht voor latere sociale en intellectuele leerprocessen.

We leren mbv casuistiek : OB, onbegrepen gedrag, en 'GOH'gelukte onverwachte handeling, onszelf en ons handelen begrijpen en waarnodig veranderen.(naar Albert de Vries, Onderzoek in eigen werk)

Traject voor teamtraining.

"De Sterrendaalders" Een inclusieve inhaalslag.

I.kennismaking.
II Verdieping
III Toeeigenen
IV Experimenteren

Vooropleiding : die niet, en wel leerde zingen op school, die zingen heerlijk vind.

Wat : wekt ons talent ontdekkingslust en zelfbewustwording in de wederkerigheid van de pedagogische relatie.

hoe: 8 bijeenkomsten voor team op lokatie.

© Wat speelt er eigenlijk? 2024

wilfried nauta webdesign