Elk kind eigen tempo
Stokpaardje : Methode en visie
Elk kind heeft haar eigen tempo, elke gezinscultuur heeft eigenheid...en veiligheid. Ze komen er allemaal wel, de billenschuiver, de dromer, de ontdekster, de ...noem maar op. (en ze komen allemaal in de mallo molen van Cito Kapitalo). Mijn ervaring, en veronderstelling is, dat taalmethodes al jaren te geforceerd gedaan worden, en dat daarmee het vrije natuurlijke ontdekken en beleven van betekenis van begrippen woorden onderschikt is aan presteren en beloning krijgen voor die kleine kinderen. ik denk dat veel orde en leerproblemen hierdoor veroorzaakt worden. Het kan anders aangepakt, hopelijk wordt het al anders aangepakt, ook ouders moeten aan de bak, zij zijn (cultureel)rolmodel.
Mijn Stokpaard
tot nu toe in mijn kinderopvang, en kunstdocent loopbaan, betreft dan ook het volgende.
Taalmethodes zijn ook volgens mij misschien wel belangrijk onderdeel van verdienmodel van kinderopvang kunnen worden.
Maar ik pleit ervoor dat de methodes worden verrijkt met kunstzinnige vorming voor medewerksters, omdat de beroepsopleidingen niet meer het zingen en muziek maken, koorzang beoefenen, laat staan onderzoek naar betekenis van, en de werking van het verbindende vermogen van zang, muziek, dans etc. En dat men de pedagogische waarden weer kunnen leren kennen, dan, intuitief natuurlijk, vanuit (geringe) eigen ervaring.
© Wat speelt er eigenlijk? 2024