Aansluiten bij verstaan van kind
4 Basisdoelen Riksen Walraven
Vanuit de Vrije pedagogische doelen zingen we de 4 basisdoelen van Riksen Walraven.
Het is mijn, onze, ervaring, dat aansluitend bij de onderzoekende /doende leerstijl van het kleine kind, je zingende meer doet bereiken, beter contact maken met je kleine kind. Want ‘het zingende ’, lijkt aan te sluiten, connectie te vinden bij de sferische beleving waarin kleine kinderen nog verkeren. Voor horen, voelen zich van klanken, ritmes, stemmingen kleuren vormen temperaturen hebben onze kleine kinderen geen rationele kennen of woorden of begrippen dan hun emotionele expressie, huilen, lachen, verstijven, schokken schrikken, koude, warmte, huilen krijsen…. Ze zeggen, praten niet. Het brein de lichamelijke ontwikkeling, is in ontwikkeling. Je Intuïtieve aanvoelen krijg je als ouders mee met de geboorte, je kunt je er ook weer op toeleggen, je er toe verhouden in jezelf. weliswaar, natuurlijk zien we, dat kinderen jouw woorden, je spreken, je vragen 'wil'begrijpen...Je woorden van troost, die je begeleidt met omarming en lichamelijke gebaren, ze horen je, voelen je. En zoveel woorden begrippen emoties 'kennen' ze misschien als vanaf de moederschoot...maar voordat het woord, vanuit beleving ervaring gevormd op de adem van je kindje klinkt heeft het ontwikkelingsfases, en tijd nodig. Elk heeft eigen tempo, elke gezinscultuur heeft eigenheid...en veiligheid ze komen er allemaal wel, de billenschuiver, de dromer, de ontdekster, de ...noem maar op.
en je kunt het ook zo zien, ook...bedoel ik, een kind wijdt je terug in, ‘leest’je, of je wil of niet. Als je A bedoelt, maar B handelt dan heb je grote kans dat je kind groot of kleinongenoegen toont…Maar het is mijn ervaring dat je je erop kunt toeleggen om je awareness vermogen weer op te zoeken, te herkennen. Volwassenen, we denken, voelen, observeren, handelen en we zijn gewaar dat we kunnen denken, voelen, observeren en handelen. we kunnen ons bewust worden van gewaarzijn, in contact in relatie, ook in de pedagogische relatie.
Cursusaanbod Wat speelt er eigenlijk ook nog ?
Het is echt vitaliserend om voor pedagogisch medewerksters een cursus te realiseren om dit awareness te hervinden, tegelijk met herwaardering geven aan de pedagogische en vormende waarde van zang spel beweging voor kleine kinderen. en de zelfbewustwording op doen voor eigen ontwikkeling in pedagogische relatie, tot een kind, of een groep kinderen.
Om ‘verstaan’ te voelen in wederkerigheid, om kinderen ontwikkelen van vertrouwen te bieden iets te leren, ruimte te bieden zich iets eigen maken. Zingende verzorg je ook de 'omgeving', je vult de omgeving en de ruimte tussen jij en de ander, een vertrouwde maar ook uitdagende veilige omgeving te zijn. Een traject ingaan om ook voor samenwerken een nieuwe ‘laag’te ontdekken geheel in bedding van de tijdgeest, awareness erkennen.
Aan de vrije pedagogische visie voor opvoeding en ontwikkeling voor kleine kinderen, kon ik ‘kaders’vinden, t helpt thuis komen in je eigen weten, soms merk je, 'ik wist t al'. Je hoeft niet perse in een Antroposofisch kinderdagverblijf te werken om je awareness je gevoel daarvoor te ontdekken aan pedagogische liedjes en zangspelletjes..
Ook als ouders kun je je aangesproken voelen door de bovenstaande visie en de meerwaarde die het brengt voor opvoeding en zelfopvoeding.
© Wat speelt er eigenlijk? 2024